Advent

Ja så är det då äntligen advent. Det som alla väntar på. Nästan alla i alla fall.
En del tycker nog julen  är sorglig och ensam.
Jag kommer i håg att Arne Waise pratade om det att vara ensam på julafton ett år han var julvärd.
Jag kommer inte i håg exakt vad han sa med andemeningen var att om man
 sitter ensam hemma på jul så är man dock inte ensam eftersom man sitter och tittar på tv.
Han satt ju oxå där ensam och var ensam under hela julafton.
Då kunde han och alla andra sitta där ensamma tillsammans.
Det kunde ju vara rätt mysigt det också om man tänkte efter.

Det känns härligt i alla fall tycker jag att man har fått en försmak av julen
nu när julstjärnor och julstakar och kyrkan har kommit fram ur sina lådor.
I går lördag var vi på julmarknad i församlingshemmet. En tradition.
Den yngsta sonen köpte lotter för fem kronor styck och det var vinst varje gång.
Det tog aldrig slut på lusten att ta lotter och den glädjen ville¨
vi inte ta från honom. En hel pappers påse blev det.
I andra delen i församlingshemmer var det loppis och
där hittade vi lite att köpa. Jag hade siktat in mig på de
virkade dukarna och jag hittade några stycken så jag är mer än nöjd.
Lotterna som vi köpte var det ingen vinst på men vad gör väl det.
Innan vi åkte hem så gick vi på Lions loppis och jag köpte två dukar och
en ljuslyckta som jag kollat in för ett par veckor sedan.  Tänkte att
är de kvar i dag så är det meningen att jag skall köpa dem.



Denna lilla söta "pepparkaksduk" köpte jag på loppisen,
Det blev lite oskärpa eftersom jag tog utan blixt.
Tomtarna som har västar på sig är från -60 talet.
De andra två föddes på -80 talet.



Här håller M på att ställa iordning kyrkan. Han grejade länge och väl
och ställde i ordning bytte plats på tomtar och visemän.
Alla figurer fick sin plats av en speciell anledning. Jag har inte haft något
finger med i det hela utan jag vill att han skall få råda som han vill.



En av tomtarna har flyttat in i kyrkan.



Jag satte en lussebulledeg på kvällen och M var med och bakade och
gjorde lussekatter i långa banor. Skärpan hamndade på grytvantarna
som ni kan se men det kan hända i ivern över att fota och inte
kollar inställningen på kameran.



För det mesta när vi bakar så brukar vi göra det på köksbordet
och alla tre killarna brukar hjälpa till , men i går så blev det bara vi två
lite mer"informellt" vid diskbänken.

I morgon är det måndag och en ny arbetsvecka.
Ha det så bra i decemberyran.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0